تاریخ : يکشنبه 3 تير 1397     |     کد : 2108

ایمن سازی و اصلاح خط BRT نیاز ضروری سیستم حمل و نقل عمومی کلانشهر تبریز

امروزه با توجه به مشغله افراد و سرعت پیشرفت جوامع بشری و نیاز شهروندان به یک سیستم حمل و نقل سریع و ایمن چالشهای جدیدی را پیش روی خدمات رسانان این عرصه باز میکند.

امروزه با توجه به مشغله افراد و سرعت پیشرفت جوامع بشری و نیاز شهروندان به یک سیستم حمل و نقل سریع و ایمن چالشهای جدیدی را  پیش روی خدمات رسانان این عرصه باز میکند.
در جوامع امروزی در نگاه اول انتظار شهروندان برای تامین یک سیستم حمل و نقل عمومی ایمن و سریع از نهادهایی است  که مستقیما" نقش تامین نیازهای شهروندان را در این بخش بر عهده دارند ولی واقیعت امر این است که تامین زیرسازها و زیر ساخت های سیستم حمل و نقل عمومی بر عهده بخش های مختلف شهری و اداری می باشد که اگر در هریک از این بخشها مشکل و یا کوتاهی باشد برارائه خدمات رسانی مطلوب به مسافرین و شهروندان تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.
در سیستم حمل و نقل عمومی شهر تبریز نیز شرکت واحد اتوبوسرانی نقش اصلی را در خدمات رسانی به شهروندان در این حیطه بر عهده دارد و در این عرصه با تمام توان و با استفاده از کارشناسان حوزه فنی اجرایی، اداری و اتوبوسرانان مجرب در خدمت همشهریان عزیز می باشد ولی همانطور که قبلا" نیز اشاره شد خدمات رسانی مطلوب در این حوزه منوط به پشتیبانی و تامین زیر سازهای این بخش توسط نهادهای دیگر میباشد
شریان اصلی حمل و نقل در حال حاضر در شهر تبریز سامانه اتوبوسهای تندرو شرق به غرب تبریز میباشد که روزانه در این مسیر 120 هزار نفر مسافر جابجا می شود و با توجه به حجم زیادمسافر در این مسیر برنامه ریزی برای ارائه خدمات مناسب  و افزایش کمیت و کیفیت این خدمات و جلب رضایت مندی همشهریان عزیز از مهمترین اولویت های شرکت واحد اتوبوسرانی میباشد و این مهم نیز منوط به رعایت استاندارهای لازم  از جمله کوتاه کردن زمان انتظار مسافر در ایستگاهها،  تامین ناوگان و اتوبوسهای جدید و نوساز و همچنین ایمن سازی و اصلاح مسیر های تردد این ناوگان می باشد.
متاسفانه در سامانه تندور تبریز با مشکلاتی مواجه هستیم  که رعایت این استاندارها را با مشکل مواجه می سازد و برطرف کردن این مسائل تنها با همت و تلاش خدمتگزاران و خادمان در شرکت واحد مرتفع نمی گردد و نهادهای دیگر نیز باید با عمل به تعهدات و وظایف خود کمر همت به برطرف شدن این مسائل داشته باشند و گامهای موثری در این عرصه بردارند.
از جمله مشکلات مهم  سامانه تندور که چند سالی است با آن مواجه هستیم آسفالت این مسیر می باشد که متاسفانه عدم برنامه ریزی و  رسیدگی جدی به این مساله در چند سال اخیر باعث استهلاک شدید اتوبوسهای میلیاردی،مصرف زیاد تایر و مشکلات فنی ناوگان و همچنین به خطر افتادن ایمنی مسافرین با وجود چاله های بزرگ شده است و امیدواریم با ورود نهادهای مربوطه  برای همیشه  یک بار  مشکل حل نشدنی آسفالت مسیر تندور برطرف شود .
دومین مساله که در مسیر تندرو  خودنمایی می کند و خدمات رسانی را با مشکل مواجه نموده است وجود شاخه های زاید درختان و عدم  هرس به موقع این شاخه هاست که موجب آسیب دیدن اتوبوسها از قبیل شکستگی شیشه ها و آینه بغل اتوبوسها و از همه مهمتر گاهی اوقات باعث کاهش دید راننده و در نتیجه به خطر افتادن جان مسافرین و همشهریان را در پی دارد.
و اما مهمترین مشکل از دید کارشناسی در سامانه تندرو وجود بریدگیهای متعدد ی که نزدیک به 100 مورد می باشد که مهمترین چالش اتوبوسرانان در مسیر تندور می باشد و کار اتوبوسرانان را  در این مسیر دو چندان مشکل نموده است به این جهت که ورود بی محابای عابران و موتورسواران از این بریدگیها به مسیر تندرو ، مهمترین عامل تصادفات درمسیر BRT می باشد.
پایان کلام اینکه،  امیدواریم با ورود مسئولین و ارگان های مسئول با ایمن سازی و برطرف نمودن مشکلات مسیر تندور شاهد خدمت رسانی مطلوب و در شان همشهریان و مسافرین عزیز باشیم.   
   مسعود محمودی /مدیر روابط عمومی
 
 


ش حاضری