مهمان :
اعضا عضو سایت :
اعضا آنلاین :
امروز :
ديروز :
ماه :
 
 سامانه اتوبوسهای تندرو

معرفی سامانه خطوط تندرو کلانشهر تبریز 


سامانه اتوبوس‌هاي تندرو به عنوان يك سيستم حمل و نقل شهري با كيفيت بوده و امكان جابه‌جايي سريع، راحت و ايمن مسافران را با در نظر گرفتن حق تقدم نسبت به ساير وسايل نقليه با امكان خدمات‌رساني مناسب به مسافران فراهم مي‌كند. ساختارهاي با كيفيت بالا، عملكرد كارآمد، تكنولوژي پيشرفته و خدمات‌‌رساني عالي به مسافران از مشخصه های بارز سامانه اتوبوس‌هاي تندرو است. در طراحي شبكه اتوبوسراني تندرو «تعيين مسير خطوط اتوبوسراني» و «اختصاص ناوگان مناسب»، دو مسئله عمده در بهينه‌سازي وضعيت عملكرد سيستم به شمار مي‌آيند. در کلانشهرها، سیستم اتوبوس تندرو به عنوان یک راهکار موثر و مناسب به منظور رقابت با وسایل نقلیه شخصی مطرح می باشد تا دسترسی به نقاط مرکزی شهر، مناطق مسکونی و حومه شهر برای تمامی افراد ساکن در شهرها امکان پذیر شود. در شهر تبریز  نیز برای حل مشکلات ترافیکی شهر در شریان اصلی حرکتی آن و افزایش راحتی  سفر از سال 1387 اقدام به راه اندازی خط تندرو گردید
شهرداری تبریز در راستای سیاست های دولت محترم مبنی بر اولویت دهی به حمل و نقل عمومی و افزایش سهم آن بویژه در کلانشهرها از یک طرف و سیاست هدفمند نمودن یارانه ها و افزایش بهای حامل های انرژی از سوی دیگر که منجر به بالا رفتن تقاضای استفاده از حمل و نقل عمومی بلاخص اتوبوس خواهد شد، پیش بینی ها و تمهیدات خاصی را اندیشیده بود که در این راستا ایجاد خطوط تندرو (  ( BRTدر کلانشهر تبریز یکی از این تدابیر بوده است. لذا از سال 1387 پس از انجام مطالعات و بررسی های لازم اقدام به اجرا و راه اندازی خط اتوبوسهای تندرو در کلانشهر تبریز گردید. این خط که مسیر غرب به شرق شهر را به هم متصل منماید بصورت یک کریدور و شریان اصلی عمل نموده و وظیفه جابجایی شهروندان را برعهده دارد. از مهمترین اهداف راه اندازی آن می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

§    افزایش سهم حمل و نقل عمومی بویژه اتوبوس .
§    گسترش فرهنگ استفاده از اتوبوس بجای وسایط نقلیه شخصی .
§    محدودیت برای تردد وسایط نقلیه شخصی و اولویت دهی به اتوبوس بویژه در محدوده مرکزی شهر .
§    افزایش سرعت تردد اتوبوسها و جابجایی سریع مسافرین و جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان .
§    بستر سازی برای اجرای طرح محدوده ترافیکی در مرکز شهر .
§    اتصال غرب به شرق و بلعکس شهر تبریز توسط خط تندرو .


با راه اندازی خطوط تندرو استقبال گسترده ای از سوی شهروندان از سامانه مذکور با توجه به موارد ذیل صورت گرفت:

1- سرعت بالای اتوبوسهای فعال در خطوط تندرو در مقایسه با سرعت اتوبوسها در خطوط عادی . 

2- تعداد بالای اتوبوس و به تبع آن کاهش زمان تواتر اتوبوسها و پایین بودن زمان انتظار مسافرین در ایستگاهها. متوسط زمان تواتر اتوبوسها در خطوط تندرو 3 دقیقه میباشد .

3-کاهش زمان سفر. در شرایط عادی متوسط زمان سفر از غرب به شرق در مسیر خارج از خط تندرو با وسایط نقلیه عمومی یا شخصی نزدیک به یک ساعت میباشد که توسط اتوبوسهای خط تندرو در نیم ساعت پیموده می شود .

4-  پایین بودن هزینه جابجایی با اتوبوس در مقایسه با سایر وسایط نقلیه، به نسبت مسافت طی شده با اتوبوس:در حال حاضر شهروندان با پرداخت کرایه 3600 ریالی مسیر طولانی  راه آهن – بسیج (غرب به شرق) و بالعکس و در مسیر آبرسان - شریعتی  با پردخت 1920 ریال سفرهای دورنشهری خود را انجام می دهند که در صورت استفاده از تاکسی و یا سایر وسایط نقلیه مسافرکش باید چندین برابر آن را پرداخت نمایند . 

بنابر این از زمان راه اندازی سامانه اتوبوسهای تندرو و با افزایش تقاضای  سفر از سوی شهروندان ، طی چندین مرحله نسبت به افزایش اتوبوس در طول مسیر اقدام گردید که در حال حاضر در این سامانه تعداد 90 دستگاه اتوبوس شامل 46 دستگاه دو کابین و 44 دستگاه اتوبوس تک کابین فعالیت می نمایند.شایان ذکر است از 44 دستگاه اتوبوس تک کابین ،14 دستگاه در سامانه آبرسان – شریعتی فعالیت دارند و کار جابجایی مسافرین در این سامانه را بر عهده دارند.

کلیه اتوبوسهای فعال در خطوط تندرو مجهز به سیستم کارت بلیط الکترونیکی بوده و با ایجاد ایستگاههای مجهز و مکانیزه، دریافت کرایه از مسافرین صرفا با استفاده از کارت بلیط الکترونیکی صورت می گیرد .شایان ذکر است بر اساس آمارگیریهای انجام شده روزانه بیش از 200.000 نفر مسافر توسط اتوبوسهای خطوط تندرو جابجا می گردد . علاوه بر آن تعداد قابل توجهی مسافر نیز توسط اتوبوسهای سایر خطوط که از مسیر تندرو تردد می نمایند جابجا می شود