تاریخچه
تاريخچه

اتوبوسراني تبريز از سال 1386 برآن بود تا ناوگان خود را به سيستم مكانياب خودكار خودرو يا AVL تجهيز نمايد بنابراين با همكاري يك شركت خصوصي در سال 1386 تعداد 10 دستگاه از اتوبوسهاي ملكي خود را به سيستم GPS تجهيز نمود كه با توجه به مشكلات متعددي كه دستگاه‌هاي مذكور به وجود آمد در سال 87 دستگاه‌ها از اتوبوس‌ها جداسازي شدند. پس از آن در سال 1389 شركت موبايل پرداخت ايران بطور توافقي بر روي 50 دستگاه از اتوبوس‌هاي ملكي ناوگان اتوبوسراني تبريز سيستم AVL تجهيز نمود تا در صورت رضايت از سيستم مذكور تمامي اتوبوس‌هاي ملكي به سيستم مكانياب خودكار خودرو مجهز شوند وليكن با توجه به مشكلات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري كه در سيستم مذكور به وجود آمد اتوبوسراني دستگاههاي AVL را از اتوبوس‌ها جداسازي نمود. لازم به ذكر است كه كاركرد دستگاه‌هاي مذكور به حالت Semi-Online بود. پس از آن طي مطالعاتي كه كارشناسان اتوبوسراني تبريز درخصوص انتظارت از سيستم AVL انجام دادند دفترچه جامعي از مطالبات اتوبوسراني تبريز از سيستم كارت بليت و AVL استخراج گرديد و الگويي براي اجراي سيستم هاي كارت بليت و AVL تدوين گشت و براين اساس شركت موبايل پرداخت ايران كه طرف مشاركت قرارداد سيستم كارت بليت اتوبوسراني تبريز بود اعلام آمادگي نمود تا بر اساس موارد مطروحه در دفترچه كاري اتوبوسراني، ناوگان بخش دولتي اتوبوسراني را به سيستمAVL  تجهيز نمايد. بنابراين بر اساس توافق شفاهي طرفين و بدون پرداخت هزينه‌اي از اين بابت، شركت موبايل پرداخت از شهريور 1390 اقدام به تجهيز اتوبوس‌هاي بخش دولتي به سيستم AVL نمود و تا آبان ماه 1390 مرحله تجهيز اتوبوس‌ها را به پايان رساند .
نحوه كار سيستم مذكور به طور كاملاً آنلاين بوده و با استفاده از بستر GPRS صورت مي‌پذيرد. همچنين اطلاعات تراكنش نيز بطور آنلاين به سرور مركزي اتوبوسراني ارسال شده و از طريق نرم‌افزار جديد طراحي شده براي سيستم‌هاي كارت‌بليت و AVL مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
البته لازم به ذكر است تأييد نهايي سيستم AVL هنوز انجام نگرفته است و اتوبوسراني در انتظار برآورد تمامي موارد درج شدده در دفترچه مطالبات اتوبوسراني در پروژه‌هاي كارت بليت و AVL  مي باشد تا پروژه را با تاييد برساند.
در حال حاضر ‌تعداد 300 دستگاه از اتوبوس‌هاي بخش دولتي اتوبوسراني تبريز به سيستم AVL  مجهز شده‌اند.

مزایای اجرای سامانه ردیابی خودکار (AVL)
1- امکان ردیابی لحظه ای اتوبوس بر روی نقشه شهر
2- گزارش گیری روزانه، ماهانه و سالانه از مسافت طی شده توسط هر اتوبوس
3- گزارش گیری روزانه، ماهانه و سالانه از ساعات کارکرد هر راننده و هر اتوبوس
4- تعیین مدت زمان دقیق صرف شده از ابتدا به انتهای خط به تفکیک ساعات مختلف روز برای هر اتوبوس و سرعت متوسط هر اتوبوس و هر خط برای تصمیم گیری مناسب در مورد مشکلات خطوط
5- تعرفه زنی اتوماتیک در ابتدا و انتهای خط برای هر راننده و حذف عامل انسانی در این مورد.
6- امکان نظارت دقیق بر اتوبوسهای خصوصی و ملکی و ثبت تخلفات از قبیل سرعت غیر مجاز، خروج از خط، عدم توقف در ایستگاه، توقف بیش از حد در یک مکان و...
7- امکان ارسال پیامهای مختلف به راننده از قبیل فاصله تا ایستگاه بعدی، فاصله تا اتوبوس قبلی و بعدی و نیز هشدارهای لازم در زمان وقوع تخلف بصورت اتوماتیک.
8- امکان ارسال پیام های خبری به ایستگاهها و مسافرین درون اتوبوس در مورد فاصله و زمان رسیدن به ایستگاه بعدی
9- منظم شدن برنامه زمانی حرکت اتوبوسها وافزایش رضایت مندی شهروندان و گرایش به سفر با اتوبوس